SVAKODNEVNO U 7:30 Ne boj se nemira s kojim se suočavaš da bi dobio mir
o. Zlatko Pletikosić. Foto: E. Tabaković
o. Zlatko Pletikosić. Foto: E. Tabaković
ČITANJA:
Iz 1,11-17;
Ps 50,8-9.16b-17.21.23;
Mt 10,34 – 11,1
Tekst evanđelja:
U ono vrijeme: Reče Isus svojim apostolima: »Ne mislite da sam došao mir donijeti na zemlju. Ne, nisam došao donijeti mir, nego mač. Ta došao sam rastaviti čovjeka od oca njegova i kćer od majke njezine i snahu od svekrve njezine; i neprijatelji će čovjeku
biti ukućani njegovi. Tko ljubi oca ili majku više nego mene, nije mene dostojan.
Tko ljubi sina ili kćer više nego mene, nije mene dostojan. Tko ne uzme svoga križa i ne pođe za mnom, nije mene dostojan. Tko nađe život svoj, izgubit će ga, a tko izgubi svoj život poradi mene, naći će ga. Tko vas prima, mene prima; a tko prima mene, prima onoga koji je mene poslao. Tko prima proroka jer je prorok, primit će plaću proročku; tko prima pravednika jer je pravednik, primit će plaću pravedničku. Tko napoji jednoga od ovih najmanjih samo čašom hladne vode zato što je moj učenik, zaista, kažem vam, neće mu propasti plaća.«
Pošto Isus završi upućivati dvanaestoricu učenika, ode odande naučavati i propovijedati po njihovim gradovima.
Riječ Gospodnja.
Riječ Božju tumači o. Zlatko Pletikosić:
Tjedan koji smo jučer započeli, kao što i svaki mi kršćani započinjemo nedjeljom, Danom Gospodnjim, za nas u Karmelu, i sve povezane s Karmelom, usudim se reći, najkarmelski je tjedan u crkvenoj godini. Zašto? Ne samo zbog karmelske svetkovine Gospe Karmelske koju započinjemo slaviti večeras, i zbog današnjeg dana najuže priprave za sutrašnju svetkovinu, niti samo zbog šire pripreme kroz devetnicu Njoj, Gospi Karmelskoj, nego i zbog više spomendana karmelskih svetaca koje ovoga tjedna slavimo. Oprostit ćete mi što toliko navlačim vodu na svoj, tj. naš mlin, ali znajte, neću ovoga tjedna o svim, nego samo o nekim, a i današnje evanđelje povezat ću s Karmelom, da bih ga kroz karmelski vid pokušao protumačiti. Daj milostivi Bože! Teško je, na prvi pogled današnje evanđelje. Isus, između ostalog, u njemu kaže “nisam došao donijeti mir nego mač”.
U zadnje vrijeme slušamo Gospine želje da ljudi zajedno, u zadano vrijeme mole za mir. Ta i u euharistiji više puta spominjemo mir, štoviše, tražeći pri početku euharistijskog slavlja oproštenje od Boga i od ljudi, tražimo zapravo mir srca. Volimo pružati mir jedni drugima u tom istom slavlju. Ostale mi u sjećanju kao djetetu od deset i koju godinu više, iz vremena devedesetih godina prošlog stoljeća i Domovinskog rata barem tri stvarnosti: kip Gospe mira bila je obilazila neke župe u mom kraju da bi se ljudi okupljali oko nje i još zarče molili za mir i da se rat ne proširi. Drugo ostala mi u sjećanje urezana pjesma, koju smo obično na kraju mise pjevali: “…Mira daj srcima, mira obiteljima, mira narodima, mira cijelom svijetu.” Ostala mi u sjećanju euharistijska klanjanja za mir četvrtkom po našim župnom crkvama. Ostalo je još uvijek četvrtkom klanjanje na nakanu za mir u subotičkoj katedrali sv. Terezije Avilske. Nadam se i u još ponekoj crkvi, jer nikad ovaj propis biskupa nije povučen, iako je Domovinski rat, hvala Bogu, barem službeno završio, no znamo koliko nam je mir potreban, čini se sve više: mir u srcima, obiteljima, među narodima… Tek sam u NATO intervenciji nam ondašnjim ostatkom bivše države, uočio da se, i to više puta u misi, spominje i moli za mir.
Vraćam se na temu povezivanja mira i Karmela, ako ga uzmemo kao stvarnost i ujedno životni i duhovni znak brda, gore, planine što Karmel u Palestini jest. Svako uspinjanje i svako osvajanje svakog metra penjući se zahtijeva napor, veći nego ako hodamo po ravnom, ali i tim dragocjeniji, s više ploda. Tako i što se tiče mira. Krist poručuje: ako želiš mir, idi putem nemira. U smislu ne boj se nemira s kojim se trebaš suočiti da bi dobio mir, mir srca. A kad imaš mir srca, mogu oko tebe bijesnjeti bilo kakvi nemiri. Imajući iskustvo mira srca koji daje Bog, i ostajući u Bogu, tvoj mir će biti sve čvršći i širit će se. Zato Gospodin govori o nagradi onih koji se budu trudili i koji budu služili.