SVAKODNEVNO U 7:30 Vlč. Anđelko Katanec: Tek kad postanemo svjesni zla u sebi možemo se mijenjati na bolje
Foto: Cathopic
Foto: Cathopic
ČITANJA:
1Sol 5,1-6.9-11;
Ps 27,1.4.13-14;
Lk 4,31-37
Tekst evanđelja:
U ono vrijeme: Siđe Isus u Kafarnaum, grad galilejski. I naučavaše ih subotom te bijahu zaneseni njegovim naukom jer silna bijaše riječ njegova. A u sinagogi se zatekao čovjek s duhom nečistoga đavla. On povika u sav glas: »Hej, što ti imaš s nama, Isuse Nazarećanine? Došao si da nas uništiš! Znam ja tko si ti: Svetac Božji.« Isus mu zaprijeti: »Umukni i iziđi iz njega!« Nato đavao čovjeka obori u sredinu te iziđe iz njega ne naudiv mu ništa. I nasta opće zaprepaštenje te se među sobom razgovarahu: »Kakve li riječi! S vlašću i snagom zapovijeda nečistim dusima te izlaze!«
I glas se o njemu širio po svim okolnim mjestima.
Riječ Božju tumači vlč. Anđelko Katanec:
Današnje evanđelje je poznato većini kršćana, premda se ono nikad ne čita na nedjeljnim misama. Radi se o tome da se ne čita ovaj odlomak iz evanđelja po Luki, ali se isti događaj naviješta na četvrtu nedjelju kroz godinu iz evanđelja po Marku. I ono što je zanimljivo je da je tekst u oba evanđelja gotovo identičan, jednako je dugačak, slijedi isti slijed radnje, i koriste se iste rečenice. I još valja primijeti da je kod oba evanđelista ovaj događaj oslobađanja opsjednutoga čovjeka, predstavljen kao prvo Isusovo čudo.
Jedino sam primijetio razliku da Luka govori o đavlu, a Marko o nečistom duhu. Naravnom, radi se o istom biću, Božjem neprijatelju kojega opisujemo raznim imenima. Vrag ili đavao su istoznačnice i nose značenje: onaj koji odbacuje ili razdvaja, znači onaj koji želi ljude vječno odvojiti od Boga. Drugi naziv zao duh ili demon je jasan, označuje zlog duha koji ima nadnaravne, gotovo božanske moći. Još jedno ime je i sotona koje se može prevesti kao onaj koji optužuje, ili onaj koji kleveće i ogovara. Po tome, onaj tko ogovara, čini sotonsko djelo. Možemo ovdje spomenuti i osobno ime vođe palih anđela, Lucifera koje ima pozitivno značenje onoga koji nosi svjetlo i time želi imitirati Krista, pravo i vječno svjetlo. To ime svjedoči o obmani đavla koji čovjeka zna zavoditi i privlačiti lažnim obećanjima o sreći i užicima, a ustvari ga baca u ropstvo, smrt i propast.
Kako ljudima onoga vremena, tako i nama danas, ovaj evanđeoski događaj želi reći da je Isus snažniji od svakog zla, da je on pobijedio zlo, tj. da je i nas oslobodio od đavla. Da nas je Isus oslobodio od svakog zla, to u vjeri ispovijedamo, ali kad se zagledamo u svoje živote i stanje u svijetu, primjećujemo da, premda spašeni od zla, nismo ga pošteđeni. Svijet je pun zlih ljudi: silovatelji, prodavači droge, pedofili, teroristi, varalice, pljačkaši, tirani – najradije bismo da takvih ljudi nema. Ono što nas može još više uznemiriti od pomisli na sve one zle ljude, je svijest da i dobri ljudi čine zlo, da čak i dobri vjernici imaju u svojoj prirodi sklonost zlu te da mogu učiniti velika zla.
Naša je ljudska narav ranjena istočnim grijehom, a i okolnosti života znaju nas odvesti putem grijeha. Rješenje nije okretati glavu od toga, jer tek kad postanemo svjesni zla u sebi, možemo učiniti sljedeći korak, a to je mijenjati se na bolje. Ima još jedna istina, svi mi imamo i svoju dobru stranu. Dobrota je u našoj savjesti i mi po prirodi težimo za svime što je dobro. Premda je potrebno puno više truda da bi učinili dobro, nego što je potrebno da bismo učinili zlo, znamo da je to put kojim nam je ići.
Jedna lijepa priča na koju želim podsjetiti, opisuje nam borbu dobra i zla na slikovit i znakovit način. Nekada davno stari je Čeroki Indijanac svojemu unuku ispričao jednu životnu istinu: “U nutrini svakoga čovjeka vodi se bitka, kao borba između dva vuka, u nutrini svakoga od nas. Jedan vuk predstavlja zlo: predstavlja bijes, zavist, ljubomoru, pohlepu, aroganciju, laž, egoizam… Drugi vuk predstavlja dobro: predstavlja vrline, mir, ljubav, nadu, darežljivost, istinu, vjeru…” Mali Indijanac se zamisli na nekoliko trenutaka. Sve svoje misli usmjeri u dubinu djedovih riječi te ga zapita: “Koji vuk na kraju pobijedi?” Stari Čeroki odgovori sa smiješkom na svojem starom licu: “Pobjeđuje uvijek onaj kojega hraniš…”
Isus je istjerao nečistog duha i oslobodio opsjednutog čovjeka od Zla u njemu. I mi bismo željeli osjetiti to oslobođenje, željeli bismo jednom zauvijek pobijediti zlo u nama. Uspjet ćemo to ako se budemo hranili Božjom Riječju i Kristovim tijelom. Živeći vjeru i primajući sakramente, svjedočimo kako se čudo oslobađanja čovjeka od tamnih sila koje nas napadaju i iskušavaju, ponavlja i danas dok u Očenašu molimo: Izbavi nas od zla.