SVAKODNEVNO U 7:30 Izgradnja dobrih međuljudskih odnosa
fra Zvonimir Pervan. Foto: Hrvatska provincija sv. Jeronima franjevaca konventualaca
fra Zvonimir Pervan. Foto: Hrvatska provincija sv. Jeronima franjevaca konventualaca
ČITANJA:
2Kor 3,15 – 4,1.3-6;
Ps 85,9ab-14;
Mt 5,20-26
Tekst evanđelja:
U ono vrijeme: Reče Isus svojim učenicima: »Ne bude li pravednost vaša veća od pravednosti pismoznanaca i farizeja, ne, nećete ući u kraljevstvo nebesko. Čuli ste da je rečeno starima: Ne ubij! Tko ubije, bit će podvrgnut sudu.
A ja vam kažem: Svaki koji se srdi na brata svoga bit će podvrgnut sudu. Ako tko bratu rekne: ‘Glupane!’, bit će podvrgnut Vijeću. Ako tko reče: ‘Luđače!’, bit će podvrgnut ognju paklenomu. Ako dakle prinosiš dar na žrtvenik pa se ondje sjetiš da tvoj brat ima nešto protiv tebe, ostavi dar ondje pred žrtvenikom, idi i najprije se izmiri s bratom, a onda dođi i prinesi dar. Nagodi se brzo s protivnikom dok si još s njim na putu, da te protivnik ne preda sucu, a sudac tamničaru, pa da te ne bace u tamnicu. Zaista, kažem ti, nećeš izići odande dok ne isplatiš do posljednjeg novčića.«
Riječ Gospodnja.
Riječ Božju tumači fra Zvonimir Pervan:
Poštovani i dragi slušatelji,
Isusova poruka koju danas primamo iz petog poglavlja Matejevog evanđelja usmjerena je na izgradnju dobrih međuljudskih odnosa, utemeljenih na Božjim zapovijedima kojima Isus daje autentično tumačenje. U prvoj rečenici koju čujemo u današnjem ulomku Isus nas poziva na pravednost, ali pravednost s optikom ljubavi tj. pravednost koja nikada ne isključuje ljubav nego naprotiv kojoj je ljubav prema drugom čovjeku temelj djelovanja.
U tom duhu, Isus tumači petu Božju zapovijed: „Ne ubij!“ Ovako Isus tumači: „Tko ubije, bit će podvrgnut sudu. A ja vam kažem: Svaki koji se srdi na brata svoga bit će podvrgnut sudu. Ako tko bratu rekne: ‘Glupane!’, bit će podvrgnut Vijeću. Ako tko reče: ‘Luđače!’, bit će podvrgnut ognju paklenomu.“ Dragi slušatelji, mi možemo na razne načine „ubiti“ naše bližnje i naše međuljudske odnose. Jedan od njih su svakako riječi. Koliko često, nažalost, čujemo upotrebu ovih riječi koje Isus spominje: glup, luđak. Nažalost čujemo i puno ružnijih, grubljih i ponižavajućih riječi. Isus nas danas poziva da budemo pažljivi na svoj govor jer zli jezik može ozbiljno narušiti međuljudske odnose na svim razinama. Zle riječi su opasno oružje koje, ako ga ne utišamo i ukrotimo, može imati ozbiljne posljedice na onoga tko ih izgovara, na onoga kome su upućene ali i na širu okolinu. Koliko je samo narušenih bračnih, obiteljskih, bratskih, prijateljskih, poslovnih i inih odnosa upravo zbog zlog jezika, zbog nesmotrenih i nepromišljenih riječi, zbog vrijeđanja i grdih govora. Valja dopustiti Bogu da obrađuje naše srce kako bi iz dubine toga srca izvirala zdrava komunikacija.
Isus ide još dalje govoreći kako je odnos prema ljudima koje nam Bog šalje na životni put jedan od preduvjeta za dobar odnos s Bogom: „Ako dakle prinosiš dar na žrtvenik pa se ondje sjetiš da tvoj brat ima nešto protiv tebe, ostavi dar ondje pred žrtvenikom, idi i najprije se izmiri s bratom, a onda dođi i prinesi dar.“ Isus je jasan. Ako želiš popraviti svoj odnos s Bogom trudi se da gajiš dobar odnos s ljudima pored sebe, a vrijedi i obrnuto tj. ako želiš imati dobar odnos s bližnjima nemoj zanemariti svoj odnos s Bogom. Za zdrav duhovni život i rast je važno i jedno i drugo. Upravo to je sadržaj dvostruke zapovjedi ljubavi koju nam je Isus ostavio: Ljubiti Boga iznad svega i bližnjega kao samoga sebe.
Sv. Franjo Asiški, čiji primjer i danas nadahnjuje, trudio se živjeti tu ravnotežu. On je dopuštao da ga Bog izgrađuje preko braće i preko siromaha te je onda i sam, pronalazeći inspiraciju i savjet u molitvi i odnosu s Bogom, bio kadar uputiti braći opomenu, kritiku koja je uvijek bila utemeljena u ljubavi prema Bogu i bližnjemu i koja je na taj način postajala riječ koja je formirala braću i bratstvo.
Molimo danas da nas ljubav Božja oblikuje, i da naši međuljudski odnosi budu takvi da jedni druge formiramo i izgrađujemo, da potičemo na dobro, opominjemo s ljubavlju i na taj način da se izgrađuju brak, obitelj, prijateljstvo, bratstvo, zajedništvo, poslovni odnosi, društvo u cjelini.
Neka nas Božja riječ osnaži da budemo graditelji pomirenja i mira – i u vlastitom srcu, i u svijetu oko sebe.