SVAKODNEVNO 7:30 Marija je istinski uzor u osluškivanju i prihvaćanju Božje riječi
Fra Lucijan Zeljko
Fra Lucijan Zeljko
Čitanja:
Iz 7,10-14
Ps 40,7-11
Heb 10,4-10
Lk 1,26-38
Tekst evanđelja:
U ono vrijeme: Posla Bog anđela Gabriela u galilejski grad imenom Nazaret k djevici zaručenoj s mužem koji se zvao Josip iz doma Davidova; a djevica se zvala Marija. Anđeo uđe k njoj i reče: »Zdravo, milosti puna! Gospodin s tobom!« Na tu se riječ ona smete i stade razmišljati kakav bi to bio pozdrav. No anđeo joj reče: »Ne boj se, Marijo! Ta našla si milost u Boga. Evo, začet ćeš i roditi sina i nadjenut ćeš mu ime Isus. On će biti velik i zvat će se Sin Svevišnjega. Njemu će Gospodin Bog dati prijestolje Davida, oca njegova, i kraljevat će nad domom Jakovljevim uvijeke i njegovu kraljevstvu neće biti kraja.« Nato će Marija anđelu: »Kako će to biti kad ja muža ne poznajem?« Anđeo joj odgovori: »Duh Sveti sići će na te i sila će te Svevišnjega osjeniti. I Zato će to čedo i biti sveto, Sin Božji. A evo tvoje rođakinje Elizabete: i ona u starosti svojoj zače sina. I njoj, nerotkinjom prozvanoj, ovo je već šesti mjesec. Ta Bogu ništa nije nemoguće!« Nato Marija reče: »Evo službenice Gospodnje, neka mi bude po tvojoj riječi!« I anđeo otiđe od nje.
Riječ Gospodnja.
Riječ Božju tumači fra Lucijan Zeljko:
Susrećemo se s izvještajem Navještenja. Na početku vidimo kako sam pozdrav izrečen Blaženoj djevici Mariji upućuje na nešto snažno. Izrečeni pozdrav „Zdravo, milosti puna! Gospodin s tobom!“ izražava mesijansku radost zbog početka ispunjenja starozavjetnih mesijanskih obećanja. Ako bismo uzeli ove riječi, vidjeli bismo da one u punini odražavaju Božju nakanu novosti koja se očituje u od proroka očekivanom povratku Gospodinovu i Njegovu boravku s vjernim ostatkom Njegova naroda.
Luka u ovom ulomku želi primarno izraziti svoju kristologiju. Anđeo govori da onaj kojeg Marija začinje i rađa nosi ime Isus. Zanimljivo je da samo ime Isus u značenju „Gospodin spašava“ upućuje da je Marijino dijete Sin Božji. Marija posve legitimno pred Božjom blizinom osjeća strahopoštovanje i nerazumijevanje. Marija i u očitom nerazumijevanju ostaje potpuno poslušna Božjoj riječi, čak i u njezinoj novosti i neočekivanosti.
Izrazito je teško Bogu biti vjeran onda kad svojom ljudskom pameću nemam potpunu kontrolu nad time i potpuno razumijevanje. Teško je biti upućen na Boga kad sve u meni, i oko mene, pokazuje toliku teškoću i tolike patnje života koje treba nadići. Teško je biti Božji kad svi ovozemaljski argumenti upućuju na to da to nije realno i moguće, upućuju na to da postoji nešto što može ispuniti moj život srećom, a da to nije Bog. Takve tvrdnje često završavaju skandaloznom pojavom da obećani put ka sreći i površno razumijevanje i isplativost u sebi kriju ništa drugo doli lažno obećanje.
Marija se usuđuje pitati anđela kako će to biti, ona pita o onom naravnom, ja muža ne poznajem. Anđeo ne daje Mariji laka rješenja na ovu situaciju, on prije svega govori o Duhu Svetome koji Mariju prekriva, zasjenjuje i puni Duhom Božjim. Začeće po Duhu Svetom je pobliže određeno glagolom zasjeniti koji u Svetom pismu izražava tajanstvenu snagu Duha Božjega.
U riječima Marijina odgovora na anđelove riječi ucrtan je središnji dio Lukine slike o Isusovoj majci Mariji. „Evo službenice Gospodnje, neka mi bude po tvojoj riječi!“ (Lk 1, 38). Marija nije pasivna, već sudjeluje kao majka i učenica u ostvarenju Božjeg plana spasenja. Kako je teško predati vlastiti život Bogu? Kako je teško u svom životu svoju osobu egzistencijalno predati onom koji sve može? Kako je teško vjerovati u potpunoj slobodi bez pouzdanja u sebe i svoje imanje?
Marija sve očekuje od Boga jer ona nema ništa. Ona u Bogu prima puninu. Marija je na takav način osiromašena da njezi no djevičanstvo uključuje naravnu uskraćenost za život, ali ona u takvom osiromašenju potpuno se predaje Bogu i njegovoj volji.
Biti uz Gospodina, slušati Njegove riječi, slaviti euharistiju i živjeti u njegovoj zajednici prije svega traži karakteristiku istinskog učeništva. Imati u Gospodina povjerenje te spremno slijediti njegovu volju označava onu bitnu oznaku istinskog učeništva. Nova obitelj koja se okuplja oko Isusa sluša njegovu riječ i te riječi spremno vrši. Marija nam ostaje istinski uzor u osluškivanju i prihvaćanju Božje riječi.