SVAKODNEVNO U 7:30 Odnos prema bližnjemu
fra Mario Cifrak. Foto: Dario Zürchauer
fra Mario Cifrak. Foto: Dario Zürchauer
ČITANJA:
Post 12,1-9;
Ps 33,12-13.18-20.22;
Mt 7,1-5
Tekst evanđelja:
U ono vrijeme: Reče Isus svojim učenicima: »Ne sudite da ne budete suđeni! Jer sudom kojim sudite bit ćete suđeni. I mjerom kojom mjerite mjerit će vam se. Što gledaš trun u oku brata svojega, a brvna u oku svomu ne opažaš? Ili kako možeš reći bratu svomu: De da ti izvadim trun iz oka’, a eto brvna u oku tvom? Licemjere, izvadi najprije brvno iz oka svoga pa ćeš onda dobro vidjeti izvaditi trun iz oka bratova!«
Riječ Gospodnja.
Riječ Božju tumači fra Mario Cifrak:
Tema Mateja 7,1–6 jest odnos učenika prema bližnjemu. Gospodin Isus najprije govori o pogrešnom osuđivanju (r. 1–5), a zatim o duhovnoj razboritosti (r. 6).
Ove ozbiljne misli trebale bi sve Gospodinove učenike sačuvati od oholog duha osuđivanja, „jer kako budete sudili, tako će vam se suditi; i mjerom kojom mjerite, vama će se zauzvrat mjeriti“ (r. 2).
Ova izjava, naravno, ne znači da će Bog nepravedno postupati s onima koji nepravedno sude, nego da će svakog čovjeka suditi prema svojoj savršenoj pravednosti. Istovremeno, u njoj leži i sigurnost da će učenik koji sudi u ljubavi i milosti, doživjeti i sam ljubav i milost svoga nebeskog Suca.
Zato bismo trebali mjeriti onom mjerom kojom Bog mjeri nama i suditi onim sudom kojim On sudi nama. Upravo se u tome praktično očituje Božje sinovstvo: „Blago milosrdnima, jer će oni zadobiti milosrđe… Budite dakle savršeni kao što je savršen Otac vaš nebeski“ (Mt 5,7.48).
Vrlo slikovito Gospodin Isus sada pokazuje svojim učenicima koliko je nerazumno kada netko misli da može s visoka suditi svome bližnjemu. Trun u oku brata označava ono pogrešno što mislimo da vidimo kod njega. No brvno u vlastitom oku predstavlja zlo u vlastitom srcu koje pritom svjesno zanemarujemo, iako je jasno vidljivo.
Jedan iskusni brat je jednom rekao: „Ni o kome ne znam toliko lošega koliko o samome sebi. To me čini opreznim kada se radi o osuđivanju drugih.“
I ovdje slika oka ponovno ukazuje na stanje srca, kao što je to već bio slučaj u Mt 6,22–23. Gospodin ovdje očito posebno misli na duhovnu prosudbu. Kako bi netko čije je rasuđivanje teško narušeno vlastitim, nepriznatim grijehom, mogao pomoći drugome koji je možda iz duhovne nepažnje posrnuo? To je nemoguće.
Već tri puta u Govoru na gori Gospodin koristi izraz „licemjeri“ (Mt 6,2.5.16). Uvijek je time mislio na religiozne licemjere među Židovima, nasuprot svojim učenicima. Kad taj izraz upotrijebi i ovdje, to pokazuje da ni učenici nisu izuzeti od opasnosti licemjerja. „Licemjere, izvadi najprije brvno iz svoga oka, pa ćeš onda jasno vidjeti kako izvaditi trun iz oka svoga brata“ (r. 5).
Tek kada smo svoje grijehe prepoznali i priznali pred Bogom, možemo druge ispravno prosuđivati. Tek kada sami živimo u svijesti o milosti po kojoj nam je Bog oprostio sve grijehe i kojom nam, kao Otac, uvijek iznova oprašta, možemo svojoj zalutaloj braći zaista duhovno pomoći.