SVAKODNEVNO U 7:30 Mjerimo i vagajmo sebe po Božjoj Riječi
Vlč. Krunoslav Siroglavić / Foto: Youtube Požeška biskupija
Vlč. Krunoslav Siroglavić / Foto: Youtube Požeška biskupija
ČITANJA:
Otk 4,1-11;
Ps 150,1-6;
Lk 19,11-28
Tekst evanđelja:
U ono vrijeme: Kaza Isus prispodobu — zato što bijaše nadomak Jeruzalemu i oni mislili da će se umah pojaviti kraljevstvo Božje. Reče dakle:
»Neki je ugledan čovjek imao otputovati u daleku zemlju da primi svoje kraljevstvo pa da se vrati. Dozva svojih deset slugu, dade im deset mna i reče: ‘Trgujte dok ne dođem.’ A njegovi ga građani mrzili te poslaše za njim poslanstvo s porukom: ‘Nećemo da se ovaj zakralji nad nama.’ Kad je on primio kraljevstvo i vratio se, naredi da mu dozovu one sluge kojima je predao novac da sazna što su zaradili.
Pristupi prvi i reče: ‘Gospodaru, tvoja mna donije deset mna.’ Reče mu: ‘Valjaš, slugo dobri! U najmanjem si bio vjeran, vladaj nad deset gradova!’ Dođe i drugi govoreći: ‘Mna je tvoja, gospodaru, donijela pet mna.’ I tomu reče: ‘I ti budi nad pet gradova!’
Treći, opet, dođe govoreći: ‘Gospodaru, evo ti tvoje mne. Držao sam je pohranjenu u rupcu. Bojao sam te se jer si čovjek strog: uzimaš što nisi pohranio, žanješ što nisi posijao.’
Kaže mu: ‘Iz tvojih te usta sudim, zli slugo, Znao si da sam čovjek strog, da uzimam što nisam pohranio i žanjem što nisam posijao? Zašto onda nisi uložio moj novac u novčarnicu? Ja bih ga po povratku podigao s dobitkom.’ Nato reče nazočnima: ‘Uzmite od njega mnu i dajte onomu koji ih ima deset.’ Rekoše mu: ‘Gospodaru, ta već ima deset mna!’ ‘Kažem vam: svakomu koji ima još će se dati, a od onoga koji nema oduzet će se i ono što ima. A moje neprijatelje — one koji me ne htjedoše za kralja — dovedite ovamo i smaknite ih pred mojim očima!’ Rekavši to, nastavi put uzlazeći u Jeruzalem.
Riječ Božju tumači vlč. Krunoslav Siroglavić:
Draga braćo i sestre! Današnje evanđelje koje smo čuli poznatije nam je kao „prispodoba o talentima“. Luka za razliku od drugih evanđelista umjesto talenata spominje mne. U Isusovo vrijeme jedan talenat težio je približno 30 kg, a talenat u evanđelju bio je težak od 26 do 34 kg. Hebrejski talenat imao je težinu mase 34 kg, a iz njega je izvedena mna (0,571 kg). U svakom slučaju, nećemo se zadržavati na mjernim jedinicama, nego ćemo sebe mjeriti i vagati po Božjoj Riječi.
Najprije nam je interesantno kako neki ugledan čovjek poziva sluge, ne trgovce ili radnike. U Bibliji naslov „sluga Gospodnji” bio je uvijek rezerviran za najveće osobe u Izraelskoj povijesti (Mojsije, David, proroci, Pavao, Jakov). Primjer služenja imamo na poseban način u Blaženoj Djevici Mariji, koja za sebe kaže: „Evo službenice Gospodnje!“ Odmah si postavimo pitanje: jesmo li svjesni kao krštene osobe svog identiteta sluge? Nekada se znade primijetiti kod nas vjernika kako se okitimo nekim pravom da druge poučavamo ili se odjenemo u neki pretjerani ponos zbog našeg služenja Bogu i ljudima. A zapravo u rukama imamo blago koje nam je povjereno po našim sposobnostima i po daru vjere. Vjera je dar, trebamo si to često ponavljati.
U evanđelju današnjeg dana gospodar odlazi i ostavlja slugama uputu da trguju s onim što su primili dok se on ne vrati. Kako postupaju ove sluge? Prvi, koji je primio mnu, stekao je s njom drugih deset mna. Drugi je stekao pet mna i jednako je toliko gradova primio u upravu. A treći mnu nije niti uložio, nego ju je sakrio i tako se htio osigurati na jeftin način.
Ako ovog trećeg slugu pokušamo aktualizirati, onda možemo reći ovako: on nije koristio svoje sposobnosti da umnoži mnu koju mu je upravitelj dao. Nije stavio u djelovanje Duha života kojeg je primio, nego su mu sposobnosti i vještine stavljene u službu grijeha. Na taj način, on je zakopao i samog sebe kao čovjeka. Uskratio je sebi mogućnost da u potpunosti ostvari svoje poslanje kao čovjek. On cijeli svoj život gleda kao nekakav dug kojega treba vratiti Bogu. A naš život to nije. Naš život je najveći izraz ljubavi koju nam je Bog iskazao, jer nam je dao život u dar. Cijeli naš život stoga je trud da Bogu uzvratimo ljubav za postojanje i za velika djela koja je svakome od nas učinio. Bog nije trgovac koji jedva čeka određeni broj naših molitava, kako bi nas proporcionalno količini molitava uslišio ili ne. On je ljubav koja je bezgranična, a o nama ovisi naš odgovor.
Iz suda kojeg upravitelj ima nad svojim slugama saznajemo jednu interesantnu činjenicu. Dobre sluge gospodar hvali riječima: „Slugo dobri i vjerni.“ Ali ovoga koji nije uložio što je primio naziva slugom koji je zao. Njemu je bilo lakše zakopati nego uložiti. On je lijen. Tako da je suprotnost pridjevu „vjeran“ zapravo pridjev „lijen“. Nevjeran je onaj koji je lijen, koji se ne trudi, koji sebe ne ulaže i ne daje sebe za neko dobro. Naprotiv, vjeran je onaj sluga koji je svjestan svog identiteta pred Bogom (sluga, dijete Božje). Sluga vjerni u današnjem svijetu smatra kako je evangelizacija njegova stvar (on je aktivni dio evangeliziranja), a ne nešto što se njega ne tiče.
Potrudimo se, braćo i sestre u ovome danu koji nam je darovan biti sluge koji su svjesni svoga identiteta i dara kojeg su primili, a sve što je u našoj moći učinimo da se ime Božje proslavi u ljudima koje ćemo danas susretati. Bog vas blagoslovio i ugodan vam današnji dan.