Budi dio naše mreže

SVAKODNEVNO U 7:30 Maske i čiste ruke

/ sd

ČITANJA:

od dana: 1Kr 8,22-23.27-30;

Ps 84,3-6a.8a.11;

Mk 7,1-13

Tekst evanđelja:

U ono vrijeme: Skupe se oko Isusa farizeji i neki od pismoznanaca koji dođoše iz Jeruzalema. I opaze da neki njegovi učenici jedu kruh nečistih, to jest neopranih ruku. A farizeji i svi Židovi ne jedu ako prije temeljito ne operu ruke; drže se predaje starih. Niti s trga što jedu ako prije ne operu. Mnogo toga još ima što zbog predaje drže: pranje čaša, vrčeva i lonaca. Zato farizeji i pismoznanci upitaju Isusa: »Zašto tvoji učenici ne postupaju po predaji starih, nego nečistih ruku blaguju?«

A on im reče: »Dobro prorokova Izaija o vama, licemjeri, kad napisa: Ovaj me narod usnama časti, a srce mu je daleko od mene. Uzalud me štuju naučavajući nauke — uredbe ljudske. Napustili ste zapovijed Božju, a držite se predaje ljudske.« Još im govoraše: »Lijepo! Dokidate Božju zapovijed da biste sačuvali svoju predaju. Mojsije doista reče: Poštuj oca svoga i majku svoju: I: Tko prokune oca ili majku, smrću neka se kazni. A vi velite: ‘Rekne li tko ocu ili majci: Pomoć koja te od mene ide neka bude ‘korban’, to jest sveti dar, takvome više ne dopuštate ništa učiniti za oca ili majku. Tako dokidate riječ Božju svojom predajom, koju sami sebi predadoste. I još štošta tomu slično činite.«

Riječ Božju tumači varaždinski biskup Bože Radoš:

U nekim mnogim našim krajevima, osobito na Jadranu, vrijeme je maškara i trajat će do Čiste srijede, tj. desetak dana. Ljudi na svoja lica navlače maske i kroz ove dane ‘živjet će pod maskom’. Pravit će komedije, razveseljavat će sugrađane i goste. Uz veselje i razonodu diskretno će poslati važne poruke (tipa): pod maskom se lakše živi i može se živjeti pod maskom!; Neki žive pod maskom!; Promašen je život proveden pod maskom!; Skinimo maske i imajmo hrabrosti živjeti bez maske!

Maska i lice ne mogu se usporediti u konačnici pravo lice uvijek je ljepše od najljepše maske… Život s dva lica degradacija je čovjeka. Uvijek je to komedija od života. Često je lakše poruku poslati u komediji, kroz šalu, nego u ozbiljnom govoru. Nekome kazati u lice da je licemjer znači – dati mu pljusku!

U današnjem evanđelju Isus će neke upozoriti da žive pod maskom, a Bog želi da vide pravo lice jer ljudsko je lice Božja slika! Stoga će skidati maske. Farizeji i neki pismoznanci došli su iz Jeruzalema da ‘špijuniraju’ Isusa i njegovu družbu. Evanđelist Marko već je najavio nemir i neslaganje farizeja, svećenika u Hramu i pismoznanaca s postupcima novoga učitelja iz Nazareta. Mnogi su pošli za njim, slušaju ga i oduševljavaju se svježinom nauke koju donosi. Lukavi su farizeji, znaju da nije zgodno predbaciti i sukobiti se s Isusom, jednostavnije je predbaciti mu ponašanje njegovih najbližih – učenika. Zapažaju jednu za njih bitnu radnju. Pronašli su krimen: Učenici sjedaju za stol, a nisu oprali ruke, tako kaže tekst.

Smijem malo pojasniti ‘pranje ruku’. Nije to kao kad djeca sjednu brzo za stol pa najčešće mama provjeri jesu li im ruke čiste. Ako nisu pošalje ih da ‘brzo i dobro operu ruke’. Svi oni koji su sjedali za stol jednako su temeljito oprali ruke od prljavštine, ali ‘Isusovi učenici’ nisu učinili ‘obredno pranje ruku’. Strogo propisani obred kako se ruke peru: polijeva se najprije desna pa lijeva ruka, propisano je bilo kako se brišu. Malo vode treba ostati na rukama da ih se istrlja. Potpuno se koncentrira na obred, na detalje obreda. Ako pranje nisu učinili po onom redu i načinu koji je strogo propisan nije vrijedio obred.

U toj koncentriranosti na obred prepoznajemo kako je ambalaža istisnula sadržaj. Savršena ambalaža, a kutija je prazna. Rasprava je puno dublja nego nam se na prvu ruku čini. Argument je puno složeniji. Nije riječ o higijeni tijela, nego higijeni duše. U pozadini je strah da se nešto nečisto (mrtvo) preko ruku ne unese u tijelo, jer ako se unese bit će nečist. Mogli bismo reći da se radi o magiji, idolatriji.

Pojasnimo. Za ove koji su došli iz Jeruzalema i čvrsto drže ‘predaju starih’ ruke se prljave ako se slučajno na tržnici rukuju sa strancem, ukopa mrtvog, dotakne ženu koja je u ciklusu ili gubavca, ili neku stvar, predmet. ‘Nečistoće’ prijete sa svih strana. Prazna je to vjera. Praznovjerje. Ruke su očito simbol. Za Isusa nema straha da će se ‘zaprljati ruke’ ako dodirne stranca, gubavca, umirućeg. Toliko je puta to učinio. On ima drugi put ‘pranja ruku’, ‘slavljenja Boga’. Isus odbacuje ovaj samo izvanjski način čišćenja, slavljenja Boga.

Ruke se čiste kada daju gladnome kruha, žednome vode, odjeću golome, kada njeguju bolesnike, podižu one koji su pali. Ruke, tj. savjest se ne može oprati vodom kao što čini Pilat. One se peru istinom, ljubavlju, dobrim odlukama i dobrim djelima. Danas skinimo maske pred Bogom, ispružimo svoje ruke neka ih Bog napuni svojom dobrotom, a mi je prenesimo drugima. Tako ćemo se čistiti i pokazati jedno, pravo lice, lice koje je slično Bogu, lice djece Božje.

Rezultati pretrage za pojam:

Danas slavimo sv. Joakima i Anu, Isusove djeda i baku – savršen dan da se prisjetimo i naših ‘neopjevanih heroja