NEDJELJOM U 16:30 Petar – nositelj ključeva Kraljevstva nebeskog
fra Mario Cifrak. Foto: Dario Zürchauer
fra Mario Cifrak. Foto: Dario Zürchauer
ČITANJA:
Dj 12,1-11;
Ps 34,2-9;
2Tim 4,6-8.17-18;
Mt 16,13-19
Tekst evanđelja:
U ono vrijeme: Dođe Isus u krajeve Cezareje Filipove i upita učenike: »Što govore ljudi, tko je Sin Čovječji?« Oni rekoše: »Jedni da je Ivan Krstitelj; drugi da je Ilija; treći opet da je Jeremija ili koji od proroka.« Kaže im: »A vi, što vi kažete, tko sam ja?« Šimun Petar prihvati i reče: »Ti si Krist-Pomazanik, Sin Boga živoga.« Nato Isus reče njemu: »Blago tebi, Šimune, sine Jonin, jer ti to ne objavi tijelo i krv, nego Otac moj, koji je na nebesima. A ja tebi kažem: Ti si Petar-Stijena i na toj stijeni sagradit ću Crkvu svoju i vrata paklena neće je nadvladati. Tebi ću dati ključeve kraljevstva nebeskoga, pa što god svežeš na zemlji, bit će svezano na nebesima; a što god odriješiš na zemlji, bit će odriješeno na nebesima.«
Riječ Gospodnja.
Riječ Božju tumači fra Mario Cifrak:
Odgovor Isusa Petru nalazi se isključivo u Evanđelju po Mateju. Neovisno o uvodu („Tada Isus odgovori i reče mu“), tekst se sastoji od tri strofe, koje odgovaraju trima stihovima: blaženstvo koje je dano Petru (r. 17), obećanje primata (r. 18) i dodjela ključeva (r. 19). Svaka strofa sastoji se od tri stiha, pri čemu prvi stih donosi uvodnu izjavu, a preostala dva stiha slijede antitetički paralelizam. Terminologija koja podsjeća na semitske jezike i pažljivo oblikovana formulacija ovog teksta pokazuju njegov izvor u helenističkoj židovsko-kršćanskoj sredini.
Najprije Isus proglašava blaženstvo apostola: „(Ti) si blagoslovljen, Šimune, sine Jonin, jer ti nije otkrilo to tijelo i krv, nego Otac moj koji je na nebesima“ (r. 17). Po svom obliku Isusova izjava podsjeća na blaženstva iz Govora na gori (Mt 5,1-12), u kojima se cijela skupina ljudi proglašava blaženima, to jest sretnima, jer im je omogućeno da uđu u Kraljevstvo nebesko. Zanimljivo je da Šimun nosi patronimij Bar Jona, što znači „sin Jone“, naziv kojim je možda bio poznat u zajednicama za koje je sastavljeno Evanđelje; na drugim mjestima on je nazvan „sin Yohanana (Ivana)“ (vidi Iv 1,42; 21,15). Isus tvrdi da Šimunova spoznaja o njemu ne dolazi od „tijela i krvi“, odnosno od njegove ljudske inteligencije, nego od posebnog otkrivenja od Oca. „Tijelo i krv“ je biblijski izraz koji označava čovjeka u njegovoj slabosti i krhkosti, nasuprot božanskoj svemoći Boga. To što je Šimunova spoznaja o Isusu bila otkrivena od Oca, povezuje se s usklikom radosti: Petar je proglašen blaženim jer je među onima kojima je Otac dao da upoznaju Sina (vidi Mt 11,25-27).
Isus zatim nastavlja: „I ja tebe kažem: ti si Petar, i na toj ću stijeni sagraditi svoju crkvu, i vrata pakla neće je nadvladati“ (r. 18). Ovdje se Božjoj otkrivajućoj inicijativi pridružuje i Isusova. Najprije Isus Petru daje novo ime. Riječ „Petar“, muški oblik riječi „petra“, grčki je prijevod aramejskog „Kephas“ (stijena), koji se u Novom Zavjetu jednom pripisuje Šimunu u Ivanu 1,42, a osam puta u Pavlovim poslanicama; označava kamen odvojen od stijene ili kamenčić (lithos). U Starom Zavjetu naziv „stijena“ daje se Bogu, jer je on čvrsto utočište u kojem molitelj nalazi zaštitu; u Novom Zavjetu naziv „kamen“ (lithos, petra) pripisuje se Kristu (vidi Dj 4,11; Rim 9,33; 1 Pt 2,4-7). Šimun je već ranije bio nazvan ovim imenom (vidi Mt 8,14; 10,2; 14,28; 15,15), ali je prema Mateju upravo sada Isus službeno dodijelio to ime. Promjena imena u Bibliji označava dodjelu zadatka koji će na nov način usmjeriti život izabranika. Iz tog razloga Bog je promijenio imena Abrahamu i Jakovu (Post 17,5; 32,29). Na kraju, Isus obećava Petru da će mu dati ključeve kraljevstva nebeskog, tako da će ono što on bude svezao na zemlji biti vezano na nebu, a ono što bude razriješio na zemlji bit će razriješeno na nebu (Mt 16,19). Petru je dakle povjereno pravo da autoritativno tumači Isusovo učenje i volju Božju koju je On objavio. Ono što on zabranjuje ili dopušta bit će potvrđeno na nebu, što znači da će njegove odluke u doktrinarnim ili disciplinarnim pitanjima biti potvrđene od strane Boga. Sličan zadatak bit će priznat i cijeloj zajednici (usp. Mt 18,18).