Budi dio naše mreže

Nikada ne odustati od Isusa!

I mi, poput Isusovih učenika, neprestano smo uz Njega, ali ne shvaćamo njegovo govor, a često ni svrhu njegova poslanja... i dalje nam za ljubav i praštanje srca ostaju stvrdnuta. Riječ Božju tumači vlč. Danijel Crnić.

/ sd

ČITANJA:

Post 6,5-8; 7,1-5.10;

Ps 29,1a.2.3ac-4.3b.9c-10;

Mk 8,14-21

Tekst evanđelja:

U ono vrijeme: Učenici zaboraviše ponijeti kruha; imali su samo jedan kruh sa sobom na lađi. Nato ih Isus opomenu: „Pazite, čuvajte se kvasca fatrizejskog i kvasca Herodova!“ Oni, zamišljeni među sobom govorahu: „Kruha nemamo.“ Zamijetio to Isus pa im reče: „Zašto ste zamišljeni što kruha nemate? Zar još ne shvaćate i ne razumijete? Zar vam je srce stvrdnuto? Oči imate, a ne vidite; uši imate, a ne čujete? Zar se ne sjećate? Kad sam ono razlomio pet kruhova na pet tisuća, koliko ulomaka punih košara odnijeste?“ Kažu mu: „Dvanaest.“ „A kada razlomih sedam na četiri tisuće, koliko ulomaka punih košara odnijeste?“ odgovore: „Sedam.“,a on će njima: „i još ne razumijete?“

U Markovu evanđelju učenici imaju središnju ulogu u procesu objavljivanja tajne o Isusovoj osobi. Evanđelist ne prikazuje Isusovu mesijansku stvarnost samo različitim kristološkim titulama, nego posvećuje veliku pozornost učenika i drugih Isusovu moćnom djelovanju i naučavanju. Učenici su u odnosu prema Isusu razapeti između nerazumijevanja, čuđenja, straha i vjere. Njihova reakcija nerazumijevanja većinom je praćena numinoznim strahom, što im daje pozitivnu ulogu u Markovu konceptu otkrivanja tajne Sina Čovječjega. Ovdje ih upozorava da se čuvaju kvasca farizejskoga i kvasca Herodova. Već prije Isus učenike upozorava na neprijateljstvo između farizeja i herodovaca, te na činjenicu da se i jedni i drugi protive Njemu, a govor o kvascu je govor o njihovoj potrebi zavođenja i nadimanja te da su u tome uporni i efikasni poput kvasca u tijestu. Ali učenici ne razumiju ni tu prijetnju, a još manje prostor Božje zaštite i njegovog blagoslova koji se otvara tim velikim blagovanjem – kruh – kvasac – razgovor. Učenici se nalaze u opasnosti da zbog svoga zemaljskog odnosno prizemnog načina razmišljanja i shvaćanja te zbog manjkavog obraćanja pozornosti na Isusovo učenje i djelovanje – izgube vjeru – što evanđelist Marko stavlja kao upozorenje svojoj kršćanskoj zajednici.

U Markovu evanđelju, znatnu vrijednost u strukturi pripovijedanja dobiva prikazivanje različitih reakcija učinka na Isusovo naučavanje i djelovanje. Evanđelistu Marku je važan ne samo sadržaj Isusova naviještanja nego i utisak toga naviještanja na slušatelje. Reakcije slušatelja, u ovom kontekstu učenika sadrže različite motive nasljedovanja, priznavanja, pitanja, šutnje, nerazumijevanja, zakazivanja. Držim da u interpretaciji učeničke reakcije naglasak bi trebao biti stavljen na intenzitet unutarnje dinamike u procesu spoznaje. Marko posebno uporabom termina čuđenja i zaprepaštenosti uspijeva naznačiti da se tajna Isusa ne može dokučiti samo racionalnim procesom.

Ono što pritom stalno upada u oči glede fenomena učenika u Markovu evanđelju – neovisno o veličini skupine – je vrlo ambivalentan prikaz. S jedne strane učenici se odlikuju veoma uskom povezanošću s Isusom, jer ga slijede, vide i slušaju više od ostaloga naroda te nastupaju s posebnim nalogom (3,14; 6,7s); upravo nalog o poslanju jasno izdvaja učenike od njihove okoline. Unutar prikaza, njihova uloga sve se više poklapa s ulogom Isusa. S druge strane, uz poziv i odabir učenika stoje i prijekori koji se provlače tijekom pripovijedanja u neobičnoj napetosti, jer učenici u različitim situacijama moraju reagirati nerazumijevanjem (4,13: »Zar ne znate tu prispodobu?«; 7,18: »Tako? Ni vi ne razumijete?«; 8,17: »Zar još ne shvaćate i ne razumijete? Zar vam je srce stvrdnuto?«). Za vrijeme oluje na jezeru oni se tako ponašaju da im Isus mora reći: »Kako nemate vjere?« (4,40). Pokazuju se neosjetljivima na Isusova djela i riječi (8,14-21; 9,33s: »Što ste putem raspravljali? A oni umuknuše jer putem među sobom razgovarahu o tome tko je najveći«). Žele li shvatiti tajnu Isusove osobe, i njegovi se učenici moraju podložiti ovoj pomiješanosti straha i vjere.

Dragi slušatelji Hrvatskoga katoličkoga radija, situacija Isusovih učenika u Markovu evanđelju nerijetko je slična našoj vjerničkoj situaciji, oni su neprestano uz Učitelja Isusa i još uvijek ne shvaćaju ni primat Kraljevstva Božjeg, ni otajstvo njegove osobe, a često ni svrhu njegova poslanja; tako i mi, stalno u crkvi slušamo propovijedi, različite kateheze, čitamo Sveto pismo, slušamo katoličke elektronske medije i dalje mnogo toga ne razumijemo i dalje nam za ljubav i praštanje često srca ostaju stvrdnuta, stoga nam ne preostaje ništa drugo doli učenicima, stisnuti se uz njega, biti u Njegovoj blizini kao oni na lađi usred olujnog mora… nikada odustati od Isusa, nikada odustati jedni od drugih, nikada odustati od ljubavi i praštanja te nadanja za druge.

Rezultati pretrage za pojam:

Danas slavimo sv. Joakima i Anu, Isusove djeda i baku – savršen dan da se prisjetimo i naših ‘neopjevanih heroja